Dagen D

Nu är det dags! Imorgon lyfter vi mot Alaska. Alla förberedelser är gjorda. Det är med en viss känsla av overklighet som jag inser att nu är stunden inne. Träningen är noterad, utrustningen är sorterad, packningen är optimerad. Samtidigt med detta har jag försökt knyta ihop alla lösa trådar på jobbet. Periodvis har det varit så mycket att tänka på att synapserna i min hjärna nästan fått kortslutning. Mitt hårfäste har nog dragit sig tillbaka en centimeter bara under den senaste månaden. En sådan sak som varit lite krävande är tillståndet. Jag tror aldrig jag har haft så mycket jobb med att ordna tillstånd någon gång tidigare, och då har jag ändå klättrat i Ryssland, Alaska och i gränstrakterna mellan Kirgizistan och Tadzjikistan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men nu är stunden inne. Nu finns det inget mer vi kan göra när det gäller förberedelser. Nu är det bara det konkreta utförandet kvar. Är jag nervös? Många brukar fråga mig det. Nej, men jag är förväntansfull. När jag för min inre blick ser mig själv på en snövit bergvägg, känner jag hur mitt hjärta lättar. Hur det där lågtrycket som har lägrat mitt huvud under den sista tiden upplöses. För en stund ska jag kliva av ekorrhjulet och ta ansvar för min egen lycka.

Ikväll tar jag tåget till Stockholm för att slagga hos Axel. Imorgon blir det Arlanda och Anchorage. Följ oss gärna på bloggen! Vi kommer att ha viss kontakt med omvärlden via satellittelefon. Kristina, min (Joels) flickvän, kommer att vikariera som bloggare. Jag vet att bloggen kommer att hamna i goda händer. Det finns få personer som kan producera så välskrivna, men korrekta inlägg, på så lite information som hon får.

Avslutningsvis får ni gärna önska oss ”God tur!”.

Om joelyukon

En rektor från Norrland med en diger lista av klättrade berg. Har bl.a. bestigit fyra av sju berg i den famösa ”Seven Summits”-serien. Har tillsammans med Benny gjort förstabestigningar i Pamir på gränsen mellan Kirgizistan och Tadzjikistan.
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dagen D

  1. Pontus skriver:

    God tur!

  2. Andre' Sinclair skriver:

    Ha ett alldeles magiskt äventyr!!

Kommentera

