Att packa lätt (rätt)

Imorgon åker jag till Alperna tillsammans med två andra kamrater, dvs. inte Axel och Benny. Jag ser det som ett led i förberedelserna inför Yukon, bl.a. kommer vi att testa bivacklösningen som vi tänker oss i Kanada. Det innebär att vi endast har en tarp med oss, och när vi ska sova gräver vi ned oss för att sedan spänna tarpen över. Den hålls upp i mitten av stavar.

Under veckan som kommer har vi valt att avstå Chamonix, eftersom det har snöat ymnigt och blåst en hel del. Det innebär att det är stor lavinfara i området, och många skidåkare har redan råkat ut för detta. På den femgradiga skalan bedöms det vara 4-5 just nu. Av den anledningen har vi valt att åka till Bernese Alperna i centrala Schweiz. De toppar vi har funderat på är Mönch och Jungfrau. Dock inte Eiger 😉 Mönch kommer vi att göra via Nollen-leden (AD) för att sedan bivackera vid Mönchsjoch-hyttan. Därpå går vi mot sydväst och gör Jungfrau via Rottalsadeln (PD+), alternativt via nordostryggen (D). Vi får bedöma det på plats. Slutligen går vi mot Rottal-hyttan. Beroende på hur väder osv. kommer vi att tillbringa ca. fyra dagar på bergen.

Mönch "munken" som står mellan Jungfrau "jungfrun" och Eiger "trollet"

Mönch ”munken” som står mellan Jungfrau ”jungfrun” och Eiger ”trollet”

För övrigt har jag precis hämtat min Ortovox Zoom+. En transceiver som jag beställt från England. Den är otroligt enkel i handhavandet. Det finns bara två knappar att hantera. En för sökning och en för sändning. Funktionerna är gjorda så att de är mycket intuitiva men samtidigt finns det kompletterande instruktioner i displayen. Transceivern väger 186gr, vilket får anses som överkomligt. Nu kommer jag inte att ta med den till Alperna, då vi inte bedömer att det någon överhängande lavinrisk i det område som vi kommer att vara i.

Om vi skulle ta med transceiver behöver vi alla ha spade och lavinsond, men vi kommer att gå väldigt lätt. Enligt principen ”light is right”. Jag kan avslöja att jag endast kommer att ha utrustning, och då inkluderas allt, motsvarande 16 kilo. Mat, vatten och bränsle är inte inräknat, men det är svårt att komma undan lättare än så här. Räkna med att jag bär 7kg på mig i form av skor, kläder och klätterutrustning. Det innebär att jag har mindre än 10kg i min packning. Lägg till 4kg för mat och bränsle, så har du min totalvikt.

Det här med att packa lätt är både en konst och en kostnad. Det gäller att veta vad man inte behöver, att kunna dra ned på massa onödiga ”braha-prylar”. De som är oerfarna tenderar att vilja ta med alltför mycket. Problemet är bara att det inte sällan är dessa som storknar under sin egen börda. Sedan finns det grejer man bör ha med sig som sovsäck, liggunderlag, ryggsäck osv. Man brukar prata om de ”tre stora” inom Ultra Lite-trenden (bära lätt). Dessa tre stora är sova, bära och skydd. Jag har undan för undan köpt lättare grejer till en större och större kostnad. Till Alperna väger sovsäck, liggunderlag, ryggsäck och skydd (tarp) 3,3kg. En riktig hardcore UL:are skulle säga att man ska ned under 3kg, men skillnaden här är att min utrustning ska fungera i alpin miljö.

Jag är faktiskt ganska nöjd med vikten på min utrustning.

Om joelyukon

En rektor från Norrland med en diger lista av klättrade berg. Har bl.a. bestigit fyra av sju berg i den famösa ”Seven Summits”-serien. Har tillsammans med Benny gjort förstabestigningar i Pamir på gränsen mellan Kirgizistan och Tadzjikistan.
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

