Fortsatta förberedelser

Förberedelserna fortskrider enligt planerna. Vi skickade in ansökan till Kluane National Park förra veckan. Det är lite pyssel med att göra ansökan, bl.a. ska man fylla i en blankett där man anger tidigare erfarenheter. Dessutom ska man bifoga en utrustningslista på den klätterutrustning man har samt färg/modell på tält och packningar. Just färgen är viktig för dem att känna till vid en eventuell sökning. Utöver detta ska man också bifoga en karta med markerad rutt samt beskriva det tänkta upplägget. Om ni är intresserade av att se hur blanketten ser ut, kan ni hitta den på deras hemsida.

Benny som har haft kontakt med vårt glaciärflyg, Ultima Thule Lodge, har nu bokat och betalat flyget. Vi kommer att ha flygdatum mellan 24/4 och 10/5. Det ger oss 15 effektiva dagar på glaciären, förutsatt att vädret är med oss. Förhoppningsvis lär vi hinna med några toppar under denna tid.

Hagan Nanook med storskobindning

Hagan Nanook med storskobindning

Jag kan också berätta att jag snart ska åka till London och införskaffa mig ett par Hagan Nanook, approach-skidor. Axel beskrev i förra inlägget sina tankar kring detta med skidor. Jag har en liten annan filosofi. Eftersom jag inte är någon puderknarkare, så satsar jag på ett par skidor som jag kan använda med mina vanliga storskor. För anmarsch är de välfungerande, men de skänker nog inte samma åkglädje som Axels Dynafit. Dock kan jag åtminstone glida ned för att spara tid och energi. En annan fördel jag ser med denna lösning är att jag kommer att klättra med vanliga storskor, och inte otympliga pjäxor.

Nåja, vi får utvärdera våra olika erfarenheter av skidsystem när vi kommit hem.

Om joelyukon

En rektor från Norrland med en diger lista av klättrade berg. Har bl.a. bestigit fyra av sju berg i den famösa ”Seven Summits”-serien. Har tillsammans med Benny gjort förstabestigningar i Pamir på gränsen mellan Kirgizistan och Tadzjikistan.
Det här inlägget postades i Yukon. Bokmärk permalänken.

Kommentera

