Telemark vs AT

I samband med årets expedition stod jag inför ett stort val när det kommer till skidåkningen. Ska jag satsa på att köra Telemark eller AT?

Telemarksutrustning äger jag redan, känner mig relativt säker både i och utanför pisten, vet hur man lagar ett par råttfällor i fält och mina telispjäxor har jag gått med förr så dessa är inkörda för tre veckor i vildmarken. Å andra sidan är jag duktigare på att stå på utanför pisten och hantera ett par lagg med en vanlig alpinbindning bättre. Valet var svårt, speciellt eftersom jag inte vet någonting om bergen eller snöläget dit vi ska. Men det lutade helt klart mot telisar, främst för att jag saknade vettiga AT pjäxor och bindning.

DynafitLogo
Detta fick sig dock en vändning efter en mejlkonversation med Mattias Skantz på Dynafit. Anledningen till att jag kom i kontakt med honom var att jag under en längre tid sneglat på deras skidmodell Stoke. Och nu undrade jag förstås om dessa skulle fungera att lägga telemarkssvängar med, men också hur dessa puderdemoner fungerar allround i isig, brant och okänd terräng. Det hela slutade med att jag fick en lektion i den moderna AT-världen, där både bindningar, skidor och pjäxor tillsammans kan väga under fyra kilo. När jag sedan fick ett extremt generöst erbjudande från Dynafit på hela deras sortiment var saken biff. Telisarna får stanna hemma denna gång.

broadpeak
Istället tar jag med mig en modell som heter Broad Peak, det är en lätt allroundskida vilket känns bra då jag inte vet vilket före som väntar och som bindning valde jag deras lättaste AT bindning; TLT Radical Speed. Då mina egna uråldriga AT-pjäxor inte är kompatibla med Dynafits bindningar var jag även tvungen att införskaffa nya pjäxor. Klättring kommer ju vara en stor del av expeditionens mål så jag valde en modell som heter TLT 5 Mountain. Dessa är mycket lätta (marginellt över kilot) och är nog de bästa pjäxorna på marknaden att klättra med då de är smidiga och smala. Är lite orolig över det sistnämnda pga mina höga fotvalv. Ska moulda dem till helgen och testköra så får vi hur mina fötter mår.

Återkommer med en mer ingående recension av utrustningen längre fram.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

