Logistik

Inför varje större expedition behöver man pyssla en hel del med logistik. Det är vanligtvis något som man inte tänker på när man ser de där fina bilderna från toppen. Men alla ni som någonsin har arrangerat ett kalas (bröllop, födelsedag osv.) vet ju hur mycket arbete det innebär, trots att tiden för det roliga är ganska kort.

Just nu håller Axel, Benny och jag på med att rodda i detta med logistik. Vi har delat upp de olika uppgifterna mellan oss. Benny har ansvar för logistiken från Sverige fram till Haines Junction, Axel undersöker transporterna därifrån ut till glaciären, medan jag försöker ordna med det byråkratiska till Kluane nationalpark.

Eftersom jag (Joel) har begränsat med tid att avsätta till detta projekt, så blir det extra viktigt att försöka matcha olika resor och transporter för att maximera tiden ute på bergen. Som det ser ut nu, så kommer vi ha cirka 15-16 dagar på glaciären, och 5-6 dagar med transporter. Det kräver att allting klaffar. Ju fler dagar som går till spillo med transporter, desto färre dagar för toppförsök. Dessutom ska man alltid ha med i beräkningen att vädret kan ställa till det.

I dagsläget vet vi inte riktigt om vi ska ta flygplan eller helikopter ut till glaciären. Det är delvis en kostnadsfråga. Fördelen med det senare är att vi kan landa närmare vår önskade utgångspunkt, men det kostar däremot desto mer. Dock brukar man säga att tid är pengar, så vi får se hur vi gör.

Ett annat litet problem som vi har är att stationen till Kluane National Park är stängt ända fram till 20:e maj. Allting blir lite omständligare då, bl.a. ska man ansöka om tillstånd 90 dagar innan avresa samt att man måste få en säkerhetsgenomgång innan man släpps in i parken. Just nu försöker jag få svar på en del frågor, men det dröjer. Sedan hänger detta med tillståndet ihop med Axels glaciärtransporter, då man måste kunna precisera hur och när man ska flyga först. Till stora delar påminner detta om Denali, vilket också krävde tillstånd, där man angav tidigare erfarenhet osv. Man fick också ta del av en obligatorisk säkerhetsgenomgång samt att man var tvungen att ha en överenskommelse med något glaciärflyg.

Glaciärflyget ut till Denali

Vad bör man tänka på när det gäller logistiken? Allt! Speciellt om man har begränsat med tid, så finns det inte tid för att improvisera hit och dit (sådant brukar stjäla tid). I ett land som Kanada kan man åtminstone förbereda sig ganska mycket. Busstidtabeller går att hitta på nätet osv. Funkar det inte med reguljära bussar, så får man vara beredd att plocka fram plånboken och hyra privattransport.

Jag och Benny var faktiskt med om att vår transport i Kirgizistan inte klaffade som vi avtalat, då blev vi tvungna att improvisera. Nu hade vi tur och hittade en annan chaufför sista sträckan, men jag är tveksam till att det hade funkat om inte en av oss hade kunnat lite ryska. Ingen vi träffade talade någon engelska. Nu hoppas vi att engelskan kommer att räcka till i Kanada, för någon athabaskiska talar vi inte.

Men som man brukar säga: planeringen är halva nöjet.

Annonser

Om joelyukon

En rektor från Norrland med en diger lista av klättrade berg. Har bl.a. bestigit fyra av sju berg i den famösa ”Seven Summits”-serien. Har tillsammans med Benny gjort förstabestigningar i Pamir på gränsen mellan Kirgizistan och Tadzjikistan.
Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s